Polski
logotype

PŁYTY DOSTĘPNE NA WWW.FOLK24.PL

image1 image2 image3

Maria Pomianowska

Maria Pomianowska

Doktor habilitowana sztuk muzycznych, multiinstrumentalistka, wokalistka, kompozytorka i pedagog. Adiunk w Akademii Muzycznej w Krakowie oraz dyrektor międzynarodowego festiwalu Skrzyżowanie Kultur. Członkini rady programowej chińskiego festiwalu „16+1” z siedzibą w Chengdu (Chiny).

Od 1984 roku prowadzi studia nad unikalnymi technikami gry na instrumentach muzycznych rodem z Azji i Europy, podróżując do Indii, Chin, Korei, Japonii i na Bliski Wschód.  Tworzy pierwszy w Polsce zespół muzyki indyjskiej Raga Sangit.

W 1994 r. wspólnie z prof. Ewą Dahlig i lutnikiem Andrzejem Kuczkowskim realizuje z sukcesem rekonstrukcję dwóch zaginionych staropolskich instrumentów smyczkowych: suki biłgorajskiej i fideli płockiej. W 1995 roku  zakłada Zespół Polski, którego jest kierownikiem artystycznym. Zespół koncertował na całym świecie.

Podczas pięcioletniego pobytu w Japonii (1997-2002) artystka prezentowała w największych salach koncertowych polską muzykę ludową i klasyczną. Komponowała dla cesarzowej Japonii Michiko. Zrekonstruowane instrumenty oraz mazowieckie pieśni i melodie wielokrotnie prezentowane były na dworze cesarskim Japonii.

W 2010 zrekonstruowała kolejny instrument sukę mielecką.

W 2010 roku otworzyła pierwszą w Polsce specjalizację związaną z muzyką ludową „Fidele Kolanowe” na Wydziale Instrumentalnym (Katedra Wiolonczeli i Kontrabasu) w Akademii Muzycznej w Krakowie, która przekształca się w katedrę muzyki etnicznej. Są to studia I i II stopnia. Artystka wydała 24  autorskie płyty, wiele z nich otrzymało polskie międzynarodowe nagrody.  Od 30 lat Maria Pomianowska koncertuje jako solistka na całym świecie, w najlepszych salach koncertowych.

Tworzyła utwory i koncertowała ze światowej sławy artystami: Yo Yo Mą, Borysem Griebienszczikowem, Anną Marią Jopek, Gilem Goldsteinem, Gonzalo Rubelcabą, Branfordem Marsalisem, Kayhanem Kalhorem, Hooseinem Alizadeh i innymi.

Od 2011 roku tworzy unikatowe programy, wraz z muzykami arabskimi, pakistańskimi, senegalskimi, irańskimi,koreańskimi, chińskimi, japońskimi i indyjskimi w Azji i Afryce, bazujące na muzyce ludowej z Mazowsza. Nawiązała stała współpracę z Normal University w Qanzhou (Chiny) tworząc projekty ze studentami chińskimi. W grudniu 2014 wraz z prof. Ewą Dahlig wydała publikację pt „Fidele kolanowe. (Re)konstrukcja”.

Komponuje muzykę do sztuk teatralnych oraz filmów.

Ważniejsze odznaczenia i nagrody: „Paszport Chopinowski”, Medal Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Gloria Artis” (2010), „Nagroda Marszałka Województwa Mazowieckiego” (2011), Srebryny Krzyż Zasługi przyznany przez Prezydenta RP (2011), Nagroda Marszałka Województwa Lubelskiego ( 2016) ,Medal Za zasługi dla miasta Warszawa (2018), Nagroda Norwida w dziedzinie muzyki (2018)